ZPSM Nr 1 w Warszawie tworzą cztery szkoły muzyczne (pierwszego i drugiego stopnia). W 2020 roku, w odnowionym, pięknym neogotyckim pałacu przy ul. Rakowieckiej, w którym niegdyś mieścił się sierociniec, powstała nowa siedziba wspomnianych czterech szkół.
Obiekt zaprojektowała renomowana pracownia architektoniczna Konior Studio, która ma w swoim portfolio takie realizacje, jak Centrum Nauki i Edukacji Muzycznej Symfonia, Europejska Akademia Muzyki i Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia. W budynku znajduje się sala koncertowa dla której projekt akustyczny wykonał jeden z najwybitniejszych specjalistów w tej dziedzinie – japoński inżynier akustyki Yasuhisa Toyota, odpowiedzialny za projekty m.in. Elbphilharmonie w Hamburgu i Walt Disney Concert Hall w Los Angeles.
Uczniowie mają do dyspozycji salę koncertową, sale kameralne, salę organową i studio nagrań. Wszystkie pomieszczenia wyposażone zostały w profesjonalny sprzęt audio, umożliwiający realizację nagłośnienia i pozwalający uzyskać dźwięk najwyższej jakości.
Sercem studia nagrań jest stale aktualizowany Pro Tools HD wraz z elementem sterującym – kontrolerem Avid S4. Z programem Pro Tools pracuje Pro Tools HD Native Thunderbolt, a komputerem jest znajdujący się w maszynowni Mac Pro. W charakterze interfejsu audio funkcjonuje system Avid MTRX, który również jest urządzeniem skalowanym, pozwalającym na wyposażenie go w dodatkowe moduły zwiększające funkcjonalność pod kątem wejść i wyjść, obsługi sieci, rozbudowy o kolejne elementy systemu itd. Cechą charakterystyczną MTRX jest także to, że oferuje on bardzo wszechstronny system monitoringu, oparty na matrycy 1500×1500 z możliwością tworzenia profilów połączeń wejść i wyjść w ramach sieci, która tu oparta jest na protokole MADI. Możemy tworzyć wiele grup wejść, a także wyjść – tych ostatnich od monofonicznych po formaty wielokanałowe i w różnych formatach cyfrowych i analogowych. Możliwa jest zatem realizacja wszystkich zadań na etapie postprodukcji, w tym konwersja formatów kanałów. Działa to świetnie zarówno z systemem monitorowym, jak i kontrolerem S4, który zapewnia łatwą i wygodną obsługę.
Kontroler Avid S4 posiada 16 tłumików, moduł master i moduł dodatkowy między innymi z manipulatorami dźwięku dookolnego. W przeciwieństwie do rozwiązań analogowych, w których każdy tor, bez względu na to, czy jest wykorzystany czy też nie, musi być w pełni wyposażony w zestaw manipulatorów i funkcji, tutaj możemy mieć mniej manipulatorów o bardziej uniwersalnej funkcjonalności. Działają one na warstwach, które obsługujący wybiera zgodnie ze swoimi aktualnymi potrzebami. Dla lepszej identyfikacji Avid stosuje kodyfikację kolorów przypisanych do różnych procesów, takich jak korektory, kompresory czy efekty. Jednym rzutem oka można się zorientować, jakie procesy są w danej chwili przypisane do konkretnych manipulatorów, wyświetlaczy i przycisków. Dzięki temu można na tym kompaktowym kontrolerze pracować szybko i efektywnie. Jest to zresztą wspólna cecha wszystkich kontrolerów opartych na standardzie Eucon, a więc S1, S3, S6 i Pro Tools Dock. Za ich pomocą można obsługiwać nie tylko Pro Tools, tak jak tutaj, ale też szereg innych programów DAW kompatybilnych z Eucon. Jeden kontroler może też obsługiwać kilka stacji roboczych jednocześnie.
Jako monitory lewy, środkowy i prawy zastosowano tu modele Genelec 8361 SAM z serii The Ones, uważanej za najdoskonalsze dzieło firmy Genelec – współosiowe, trójdrożne, pełnopasmowe, spełniające wszystkie kryteria tego producenta w zakresie jednopunktowego źródła jednorodnego dźwięku. Konstrukcja przetworników niskotonowych sprawia, że są one wyjątkowo wydajne i kierunkowe przy przetwarzaniu niskich tonów. Jako głośniki surround zastosowano model o rozmiar mniejszy, czyli 8351, również SAM i także z serii The Ones. Kluczowym i niezbędnym elementem całości jest GLM – system automatycznej kalibracji dla dźwięku dobiegającego ze wszystkich monitorów oraz subwoofera do punktu odsłuchowego. Pozwala on uzyskać maksymalnie wyrównaną odpowiedź częstotliwościową oraz najlepszą możliwą impulsową w miejscu dokonania pomiaru, czyli odsłuchu. System ten kompensuje też sygnał kierowany do subwoofera tak, aby wyrównać go fazowo i ujednolicić pod względem ciśnienia SPL. GLM pozwala też na szybkie przekonfigurowanie odsłuchu z zachowaniem optymalizacji brzmienia, pomiędzy trybami pracy: LR, LCR, 5.1, 5.0 i 0.1. Mamy dzięki temu możliwość kontroli materiału na różnych systemach odsłuchowych bez konieczności jakiegokolwiek przełączania.