Artysta i producent Fraser T Smith o pracy z d&b Soundscape – systemem na miarę XXI wieku. | Konsbud Audio

Artysta i producent Fraser T Smith o pracy z d&b Soundscape – systemem na miarę XXI wieku.

09.02.22

W zeszłym roku ukazał się jego debiutancki album pt.: „12 Pytań”, który jest częścią  z solowego projektu Frasera „Future Utopia”. Do pracy nad płytą jego stworzenia artysta Fraser zaprosił poetów (Alysięa Nicole Harris, Simona Armitage’a), raperów (Stormzy’ego, Dave’a, Kano, Tięa Carys), uznanych  i wschodzących piosenkarzy (Bastille'as Dana Smith’a, Duckwrth’a), artystów (Es Devlin), aktywistów (Alberta Woodfoxa, Idris’a Elbęa) i wielu innych znakomitych ludzi.

Album niedawno był prezentowany na żywo po raz pierwszy, w Bold Tendencies, w Peckham, w południowym Londynie. W przearanżowanych na potrzeby koncertu utworach, odtwarzanych poprzez system d&b Soundscape, Fazer grał na syntezatorach i na basie elektrycznym, a zaproszeni artyści wykonywali swoje partie wokalne.

Fraser: „ Album „12 pytań” był pomyślany jako projekt studyjny, bez planów koncertowych. Jednak z czasem wszystko nabrało innego, nowego kierunku. Es Devlin, który jest powiązany z organizacją wspierającą artystów - Bold Tendencies - odegrał kluczową rolę w zorganizowaniu dwóch występów. Byłem bardzo podekscytowany taką perspektywą, to było wyzwanie. Biorąc pod uwagę ilość niezwykłych artystów, z którymi miałem zaszczyt współpracować przy tym projekcie, musiałem pomyśleć o tym, jak zaprezentować utwory z płyty w wersji koncertowej, bez stawiania wymagań dotyczących obecności wszystkich wykonawców. Przemyślałem więc utwory na nowo - remiksuję je na żywo. Pozwala mi to na zaproszenie tych artystów, którzy są dostępni”.

Jako producent i realizator płyty, Fraser był bardzo zainteresowany sposobem, w jaki „12 pytań” będzie zaprezentowane publiczności. Jak się ostatecznie okazało, przedsięwzięcie wymagało czegoś więcej niż tradycyjnego systemu stereo...

Fazer: „W utworach dzieje się bardzo dużo, od samego początku chciałem zapewnić publiczności immersyjne wrażenia dźwiękowe. Możliwości realnego poszerzenia sceny dźwiękowej i stworzenia wielowymiarowego spektaklu były tym, co do mnie przemawiało. d&b audiotechnik i Soundscape poznałem dzięki Charlesowi (Bidwellowi, realizatorowi FOH z „Future Utopia”), który ma za sobą długą historię w d&b. Bidwell zaaranżował kilkudniową prezentację systemu w Nailsworth, i gdy tylko usłyszałem, na co pozwala Soundscape, wiedziałem, że ten system jest dokładnie tym, czego potrzebuję.”

Jeśli chodzi o przygotowania do występu, realizator FOH, Charles Bidwell, opracował plan: „Zaprogramowaliśmy wiele różnych lokalizacji i przemieszczeń źródeł dźwięku w automatyce oprogramowania Ableton. Ableton mógł przesyłać dane kontrolne na żywo do Soundscape. To pozwoliło mi skupić się na miksowaniu podczas setu. Spędziłem dzień z d&b w Nailsworth, programowałem wszystko. Fraser dołączył do nas drugiego dnia. Bardzo mu się spodobały możliwości Soundscape i kazał ekipie popuścić wodze fantazji. Naprawdę chciał, aby podczas koncertu aspekt immersyjny był kluczowy. Na końcu on i ja byliśmy bardzo zadowoleni z wyników pracy. Biorąc pod uwagę, że przestrzeń Bold Tendencies jest parkingiem samochodowym, ze wszystkimi towarzyszącymi temu zjawiskami – odbiciami dźwięku, niskimi sufitami itp. - Soundscape pozwolił nam znaleźć rozwiązania wszystkich tych problemów i zapewnić publiczności angażujące wrażenia dźwiękowe”.

System składał się ze źródeł punktowych d&b z serii Y ułożonych w dwóch warstwach, aby stworzyć „ścianę dźwięku” i linię opóźniającą dla wokali. Charakterystyka kierunkowa serii Y zapewniała czysty i skupiony dźwięk pomimo nieprzyjaznego betonowego otoczenia. Głośniki E5 zostały użyte jako surround, zwiększyły immersyjne wrażenia publiczności i umożliwiły Bidwellowi tworzenie pożądanych efektów specjalnych . Do umieszczania i przemieszczania dźwięków w przestrzeni koncertowej, Bidwell wykorzystał oprogramowanie En-Scene Soundscape.

Fraser T. Smith: „Szczerze mówiąc, nie wyobrażam sobie realizacji tych koncertów bez Soundscape. To naprawdę jest jak przejście od czerni i bieli do koloru. Już zbieram pomysły na następną płytę. Jestem przekonany, że bardzo pozytywne doświadczenia z Soundscape na pewno będą miały wpływ na mój przyszły proces twórczy.

W nadchodzących latach dźwięk przestrzenny ukształtuje sposób w jaki tworzymy i nagrywamy muzykę, więc będziemy musieli znaleźć klucz na przełożenie tego aspektu na występy na żywo. Tworzenie i nagrywanie albumu ze świadomością możliwości rozmieszczenia i przenoszenia dźwięków w miksie live, bez wątpienia zmieni sposób, w jaki będę podchodził do pracy w studio. To naprawdę ekscytujące czasy dla artystów i producentów.”

Galeria: 

Produkty