Mike Elizondo to producent i songwriter, laureat nagrody GRAMMY. Jest jednym z najbardziej utalentowanych i wszechstronnych twórców, współpracował m.in. z takimi artystami jak: 50 Cent, Eminem, Mary J. Blidge, Twenty One Pilots i Fiona Apple.
Mike Elizondo to producent i songwriter, laureat nagrody GRAMMY. Jest jednym z najbardziej utalentowanych i wszechstronnych twórców, współpracował m.in. z takimi artystami jak: 50 Cent, Eminem, Mary J. Blidge, Twenty One Pilots i Fiona Apple.
Mike zawdzięcza swoją wszechstronność muzyczną grze na gitarze basowej: „Zanim zająłem się produkcją, grałem na basie i myślę, że bardzo mi to pomaga w obecnej pracy. Wytrenowałem swój słuch, nauczyłem się słuchać całego brzmienia zespołu, słuchałem wokalisty i perkusisty i musiałem wiedzieć, jak się dostosować do reszty i kiedy „odchudzić” brzmienie swojego basu. Myślę, że te doświadczenia pomogły mi też sprawnie poruszać się między różnymi gatunkami – jazzem, rock’iem, R&B i innymi. Nie każdy producent był wcześniej muzykiem, ale w moim przypadku, myślę, że to ukształtowało sposób, w jaki dzisiaj podchodzę do pracy i doprowadziło mnie do punktu, w którym się znajduję”. Niedawno Mike przeprowadził się z L.A. (gdzie mieszkał ponad 15 lat) do Gallatin, TN – na północy od Nashville, gdzie mieszka i pracuje w domu i studio, które łącznie zajmują powierzchnię ponad 1500 m2. Kluczowym komponentem jego nowego studia jest para aktywnych zestawów Genelec W371A i monitory SAM 8361A.
„Podjąłem decyzję o przeprowadzce w okolice Nashville, ale początkowo planowałem stworzyć sobie mały zestaw do prac preprodukcyjnych w domu, a resztę realizować w studiach produkcyjnych w Nashville. Wtedy pojawiła się propozycja w Gallatin i nie mogłem odmówić! Poprzedni właściciel był projektantem studyjnym i zbudował wszystko od podstaw. To wspaniała przestrzeń. Niestety, niedługo potem pojawiła się pandemia, ale jestem szczęśliwym posiadaczem świetnie wyposażonego studia, które jest do mojej pełnej dyspozycji. To wymarzony scenariusz.”
Elizondo jest użytkownikiem Genelec od wielu lat, wcześniej często korzystał z pary 1031. Kiedy więc zasięgnął porady w kwestii wyposażenia nowego studia u zaufanego kolegi, a ten zaproponował mu monitory Genelec 8361A i system W371A, Elizondo nawet się nie zastanawiał. „Zamówiłem je od razu, bez wcześniejszego słuchania i testowania”, śmieje się Mike.
Oprócz monitorów, w nowym studio Mike’a znajduje się konsoleta SSL 4056 E/G, Neve BCM10, rejestrator taśmowy Ampex MM1000, 8-śladowy taśmowy Scully 280B i konwerter z taśmy na cyfrę Endless Analog CLASP. Monitory Genelec pasują do tego zestawu doskonale. „Na początku planowałem, że Genelec będą zestawami głównymi, a monitory bliskiego pola będą innej marki, ostatecznie używam zestawów Genelec do obydwu zastosowań. Pamiętam moment, gdy monitory zostały ustawione i skonfigurowane, sięgnąłem po moje sprawdzony płyty i miksy, których używam do przetestowania głośników. I od razu poczułem się, jakbym zanurzył się w muzyce. Niskie pasmo jest dla mnie ważne, a dół miał „punch” i był precyzyjny, w ogóle nie miał w sobie „mułu”, wiedziałem, że to co słyszę jest precyzyjne. Puszczałem kolejne utwory, próbując znaleźć jakieś wady i niedociągnięcia Genelec, ale nic nie znalazłem! Po kilku godzinach odsłuchu, wszystko brzmiało dalej wspaniale. Poczułem też podobieństwo brzmieniowe do moich poprzednich odsłuchów tej samej marki – jest to kontynuacja tradycji, ale jednocześnie nowa generacja.”
Elizondo jest szczególnie zadowolony z oprogramowania Genelec GLM i AutoCal, które automatycznie kalibruje monitory w danym pomieszczeniu i pozwala na tworzenie wielu presetów z miejscami kluczowymi dla odsłuchu (sweet spot) w różnych punktach pomieszczenia. „W tej chwili mam ustawione 3 sweet spoty w mojej reżyserce, pomiędzy którymi mogę się przełączać – jeden dla mojej głównej pozycji, jeden dla klientów na sofie z tyłu pomieszczenia i jeden dla stanowiska z boku, gdzie wykonuję prace programistyczne. Wystarczy, że nacisnę przycisk i dźwięk z odsłuchów jest przede mną, niezależnie od tego, gdzie usiądę. Jest to też duży plus dla klientów, którzy nie muszą przesiadać się na moje miejsce, żeby posłuchać miksu, dzięki czemu możemy łatwiej i sprawniej pracować. To wszystko zasługa AutoCal.”
Mike używał już swojego systemu podczas realizacji wielu projektów, m.in. Lake Street Dive i Twenty One Pilots. „We wszystkim co robię, staram się być dokładny i precyzyjny, więc nawet jeśli zajmuję się pre-produkcją, to może to brzmieć jak finalny miks. Połączenie modeli 8361A i W371A pozwala mi na pełen profesjonalizm, wiem, że to co słyszę jest precyzyjne i wiarygodne i będzie wiernie oddane na systemach nagłośnieniowych i odsłuchach samochodowych. Cieszę się, że mogę zaoferować taki poziom szczegółowości i profesjonalizmu, a odsłuchy Genelec pomagają mi osiągnąć ten cel.”