W poprzednich poradnikach przyglądaliśmy się popularnym technikom stereofonicznym, których można używać z mikrofonami Audio-Technica. Zakończymy tę serię tekstów opisem techniki Blumleina, która została wymyślona we wczesnych latach 30. XX wieku przez Alana Blumleina. W technice Blumlein, podobnie jak w innych technikach stereofonicznych, używa się kombinacji mikrofonów i dostosowuje się fazy sygnałów, by w miksie uzyskać dodatkową przestrzeń.
Do techniki Blumleina używa się dwóch mikrofonów ósemkowych. Ustawia się jedną kapsułę nad drugą w jak najmniejszej odległości. Kąt pomiędzy mikrofonami wynosi 90⁰. Ustawienie przetworników jak najbliżej siebie pozwala zachować zgodność fazową sygnałów. Obydwa mikrofony są pod kątem 45⁰ do osi przechodzącej przez centrum źródła dźwięku (jeden mikrofon jest skierowany 45⁰ w lewą stronę, a drugi mikrofon 45⁰ w prawo). Z tyłu mikrofony zbierają dźwięk pod kątem 225⁰. W tej technice dokonuje się rejestracji dźwięku bezpośredniego ze źródła dźwięku oraz odbić z sali. Do nagrań tą techniką często wybierane są mikrofony wstęgowe Audio-Technica AT4080. Poza tym, również modele AT4050, AT4047MP, AT4081 i AT2050 mają charakterystykę ósemkową i mogą być stosowane do pary Blumleina.
Techniki stereofoniczne mają różne sygnatury brzmieniowe – warto wypróbować wszystkie i usłyszeć jak nagrania różnią się między sobą i która z technik najbardziej odpowiada Twoim potrzebom.
Obejrzyj wideo, w którym tehnikę Blumleina użyto do nagrania kwartetu smyczkowego:
https://www.youtube.com/watch?v=yhqzQpFwXg0