DJ, producent i reżyser dźwięku Ummet Ozcan osiągnął niezwykły sukces, pomimo trudnych akustycznie przestrzeni, w jakich często tworzył muzykę. Teraz, dzięki stworzeniu własnego studia przez renomowanego akustyka i projektanta studyjnego – Jana Morel, Ozcan ma wreszcie idealną przestrzeń do nagrywania – z inteligentnym, aktywnym systemem monitorowania Genelec w jego centrum.
Putten, Holandia, listopad 2019… DJ, producent i reżyser dźwięku Ummet Ozcan osiągnął niezwykły sukces, pomimo trudnych akustycznie przestrzeni, w jakich często tworzył muzykę. Teraz, dzięki stworzeniu własnego studia przez renomowanego akustyka i projektanta studyjnego – Jana Morel, Ozcan ma wreszcie idealną przestrzeń do nagrywania – z inteligentnym, aktywnym systemem monitorowania Genelec w jego centrum.
Ozcan tworzy muzykę od 14 roku życia, kiedy to instynktownie opanował flet oraz klawiaturę. Były to pierwsze oznaki wyłaniającego się, wspaniałego talentu. Jego pierwszy singiel, „Chica Good”, pojawił się w 2006 roku, ale dopiero „Reboot” w 2011 roku, wkrótce potem w 2012 „The Box” umocnił jego reputację. Przez lata wyprodukował nie tylko serię przebojowych singli ale także współpracował z innymi producentami – między innymi: Paulem Van Dyk i Tiesto, wciąż przekraczając swoje twórcze granice – opracowując serie soft-syntezatorów i banków brzmień.
Jednakże – większość tej pracy została wykonana w niezbyt idealnym otoczeniu odsłuchowym. „Pierwsze miejsce, w którym pracowałem … Nie jestem pewien, czy mógłbym to nazwać studiem, ponieważ było na poddaszu w domu rodziców” – wspomina Ozcan. „Właśnie tam miałem dwa głośniki – właściwie tylko dwa zestawy hi-fi! Potem przeprowadziłem się do mieszkania i miałem pokój – więc zaadaptowałem odrobinę akustykę, dyfuzory na ścianach, parę pułapek basowych i dwa monitory oraz subwoofer. Tworzyłem moją muzykę w tym miejscu przez lata, ale kiedy moi przyjaciele przyszli mnie odwiedzić – powiedziałem im, żeby stali w kącie ponieważ tylko tam mogli prawidłowo usłyszeć bas! Jeśli zrobiłeś jeden krok na bok wtedy dźwięk zmieniał się całkowicie ”.
Ozcan opisuje swoje nowe studio: „to wszystko, o czym marzyłem przez ostatnie 15 lat – nie mogę uwierzyć, że tu jestem. Ten pokój odzwierciedla moją energię. To przedłużenie mnie i mojej muzyki. Kiedy zamykasz drzwi, jesteś w innym świecie, to niesamowite. ”
Pokój sam w sobie, to „święto neonów”, płynnie zmieniający kolor – tak by dostosować się do nastroju artysty. Rzeźbione panele akustyczne firmy Artnovion zdobią ściany, a Morel odtworzył nawet logo Ozcana na suficie. Aktywny system odsłuchowy Genelec, który stanowi centralny element studia, jest równie imponujący. Dwa modele 1234A zainstalowane jako główny odsłuch wraz z subwooferem 7382A. W celu zachowania symetrii, coś, co wydaje się drugim 7382A, to w rzeczywistości niestandardowa pułapka basowa zaprojektowana wokół frontu głośnika Genelec. Ponadto dwa z nowo wprowadzonych koaksjalnych monitorów typu „point-source” (żródło punktowe) 8351B z gamy The Ones są instalowane na biurku Ozcana jako odsłuch bliskiego pola. Sam DJ opisuje dźwięk jako „oszałamiający”.
Pod koniec instalacji Morel i Ozcan przeprowadzili kalibrację systemu Genelec dla całego pomieszczenia. Praca ta rozpoczęła się od oprogramowania do kalibracji GLM firmy Genelec, a następnie całość została precyzyjnie dostrojona „na ucho”. „Podeszliśmy bardzo skrupulatnie do całego procesu”, mówi Morel. Jednak ostatecznie niewiele rzeczy wymagało strojenia. „Nie trzeba było wiele robić”, wyjaśnia Ozcan, „praktycznie bez poprawek, całość brzmi fantastycznie. Czujesz to w klatce piersiowej i masz gęsią skórkę, ponieważ wszystko słyszysz. Słyszę nawet rzeczy, których nie słyszałem wcześniej!”
Dla Morela, który zaprojektował prywatne studia dla najbardziej znanych na świecie Producentów/DJ , to jedno z jego największych osiągnięć. „To jedno z trzech najlepszych studiów, które stworzyłem ”, deklaruje bez wahania. „Jeżeli chodzi o projekt – to zdecydowanie jest numer jeden.”