W ostatnich latach przewidywanie i kontrola immisji hałasu w polu dalekim dla wydarzeń plenerowych stały się poważnymi tematami. W celu otrzymania pozwolenia na postawienie sceny niekiedy potrzeba oficjalnego stanowiska, stwierdzającego jaki będzie wpływ hałasu na otaczające tereny. Zaprezentowane narzędzie do modelowania immisji hałasu d&b NoizCalc to kolejny krok firmy d&b w dążeniu do produkcji wysokiej jakości wydarzeń.
NoizCalc modeluje propagację dźwięku koherentnie emitujących źródeł złożonych, takich jak systemy liniowe i klastry basowe, na obszarach znajdujących się poza widownią w postaci generowanej mapy 3D terenu. To oprogramowanie dedykowane dla systemów PC przewiduje kalkulacje zgodne z normami ISO 9613-2 i Nord 2000 wpływu systemów nagłośnieniowych d&b audiotechnik na otwartą przestrzeń w dalekim polu. NoicCalc używa danych meteorologicznych oraz geograficznych i jest rezultatem współpracy pomiędzy firmami d&b audiotechnik, ekspertów od emisji hałasu i programistów z SoundPLAN GmbH. SoundPLAN noise wykorzystuje światowe akredytowane standardy oraz kompleksowe narzędzia by spełnić oficjalne normy immisji hałasu. Następna wersja NoizCalca będzie mogła importować konfiguracje systemów d&b z ArrayCalca.
Zarówno NoizCalc, jak i SoundPLANnoise importują pliki z symulacjami z programu ArrayCalc, w tym złożone dane opisujące zależność pomiędzy źródłami oraz ich wspólną wydajnością. Dzięki temu systemy głośnikowe mogą być wirtualnie umieszczone w modelu terenu 3D, co pozwala na realistyczną symulację.
Werner Bayer, manager produktu d&b mówi: „Nasza współpraca z firmą SoundPLAN rozpoczyna się w momencie, gdy imisja hałasu jest mocno brana pod uwagę podczas planowania wydarzeń plenerowych. To darmowe oprogramowanie pozwoli projektantom dowiedzieć się jak ich ustawienie zestawów wpłynie na teren otaczający miejsce wydarzenia. NoizCalc pozwala na wzajemne zrozumienie się tych, którzy kreują emisję (projektanci systemów nagłośnieniowych i technicy) i tych, którzy dbają o ochronę przed wpływem hałasu na środowisko.