ArrayProcessing w Teatrze Wielkim w Łodzi | Konsbud Audio

Jesteś tutaj

ArrayProcessing w Teatrze Wielkim w Łodzi

20.06.22

Zaprojektowaliśmy, dostarczyliśmy i zainstalowaliśmy kompletny system nagłośnienia dużej sali widowiskowej w Teatrze Wielkim w Łodzi.

Teatr Wielki w Łodzi to wyjątkowe miejsce na kulturalnej mapie Polski. Specjalizuje się w wystawianiu oper, baletów, operetek i musicali, jest drugim pod względem wielkości gmachem operowym w Polsce i jednym z największych w Europie. Budynek teatru, perła architektury powojennej, został zaprojektowany przez Józefa i Witolda Korskich oraz Romana Szymborskiego. W 1976 roku wpisano go do Rejestru Zabytków Województwa Łódzkiego. Scena teatru gościła wielu najwybitniejszych artystów takich jak Placido Domingo, Andrea Bocelli, Barbara Hendrix, czy José Cura. Występowały tu wszystkie najważniejsze zespoły baletowe z całego świata. Na scenie Teatru Wielkiego odbyło się wiele międzynarodowych prapremier, m.inn. Krzysztofa Pendereckiego i Philipa Glassa, a Krystian Zimerman, zwycięzca IX Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie i jeden z najwybitniejszych żyjących pianistów, wystąpił z recitalem. Na widowni znajduje się aż 1074 miejsc dla widzów. W 2022 roku Teatr Wielki w Łodzi obchodzi jubileusz 55 - lecia.  

Byliśmy odpowiedzialni za wykonanie projektu, dostawę i montaż systemu nagłośnienia frontowego dużej sali widowiskowej Teatru Wielkiego w Łodzi.

  System nagłośnienia frontowego:

  • zestaw głośnikowy szerokopasmowy typu line array -   d&b audiotechnik Vi8 oraz Vi12
  • zestaw głośnikowy szerokopasmowy d&b audiotechnik Ali90
  • wzmacniacze mocy D40 + interfejs DS10 d&b audiotechnik

 

ArrayProcessing i główne elementy systemu

Wszystkie wymienione wcześniej kryteria udało się spełnić przy pomocy urządzeń marki d&b audiotechnik oraz dzięki zastosowaniu technologii ArrayProcessing, która gwarantuje pokrycie dźwiękiem całej widowni i jest w stanie zapewnić wszystkim słuchaczom takie same wrażenia słuchowe. – Brzmieniowo system doskonale zdaje egzamin, tak podczas odtwarzania muzyki operowej, symfonicznej, jak i rozrywkowej – ocenia efekt końcowy Roman Kulesza z Działu Akustyki i Multimediów Teatru Wielkiego w Łodzi. System zaprojektowano tak, by był maksymalnie uniwersalny i elastyczny. Oprócz urządzeń elektroakustycznych w jego skład wchodzą systemy trzech niezależnych mechanizmów transportu głośników oraz bębnowych zwijarek kabla głośnikowego. Dzięki nim wszystkie grona głośnikowe mogą być w łatwy sposób demontowane, a sterowanie mechanizmami transportu głośników odbywa się z poziomu sceny.

Konfiguracja
Nagłośnienie frontowe obejmuje trzy grona głośnikowe przymocowane do sztankietu nad oknem scenicznym. Grona lewe i prawe składają się z szerokopasmowych modułów d&b audiotechnik V-Series Vi8 i Vi12 (po 8 na stronę). V-ki to trójdrożne konstrukcje, w których zaczerpnięto szereg rozwiązania z ongiś flagowej serii J. Oba modele wyposażono w dwa głośniki o średnicy 10”, ulokowane po bokach obudowy, jeden przetwornik 8” oraz dwa drivery współpracujące ze specjalnym falowodem. Vi8 zapewnia dyspersję horyzontalną wynosząca 80° natomiast Vi12 jak można się domyślić 120°. Taki zestaw gwarantuje doskonałe pokrycie, bardzo dobrą skuteczność i wysokiej klasy czysty dźwięk. Kanał centralny zrealizowano w oparciu o 4 kolumny głośnikowe A-Series ALi90. Front-fill bazuje na czterech głośnikach d&b audiotechnik T-Series T10. Dostawiane subwoofery pochodzą również od d&b audiotechnik i są to zestawy Y-SUB, wyposażone w 18”-głośnik promieniujący dźwięk do przodu oraz 12”-głośnik promieniujący do tyłu, co zapewnia kardioidalną dyspersję.

System nagłośnienia frontowego może pracować w trybie dźwięku LCR oraz stereo. Jego zasilaniem zajmują się energooszczędne i wysokowydajne wzmacniacze mocy d&b audiotechnik D80 oraz najnowsze w serii 40D, zainstalowane w stropie technicznym. Dzięki zaawansowanemu DSP urządzenia te umożliwiają regulację wielu parametrów sygnału, między innymi takich jak: opóźnienie czy korekcja charakterystyki częstotliwościowej. Co istotne, dla takich instytucji jak teatry, system oferuje możliwość zapamiętania ustawień parametrów przypisanych do konkretnych scenariuszy czy spektakli. Do dyspozycji są również fabryczne presety i ustawienia dla konkretnych zestawów głośnikowych. Dystrybucja sygnałów odbywa się przy pomocy protokołu DANTE poprzez interfejs d&b audiotechnik DS-10.

"Zrealizowaliśmy na nim pierwsze spektakle, musical oraz koncerty. Doskonale zdaje egzamin, a wszystkie prace wykonane przez firmę Konsbud Audio zostały wykonane w pełni profesjonalnie" – podsumowuje Roman Kulesza z Działu Akustyki i Multimediów Teatru Wielkiego w Łodzi.

 

Zdjęcia: Mikołaj Zacharow

Galeria: 

Produkty